De oude en nieuwe kerk in Delft

De oude en nieuwe kerk in Delft

Holland Mast heeft in zowel de oude als de nieuwe kerk in Delft een nieuwe mast geplaatst. Bij beide kerken wikkelde de vlag regelmatig om de mast heen en na een bezoek bleken genoeg onderdelen toe aan vervanging.

Oude Kerk

Na een bezoek aan de Oude Kerk troffen we een meest bijzonder en zeer functionele constructie aan om de mast naar buiten te voeren. Het probleem was echter dat de vlag om de mast heen wikkelde. Daarnaast werd de mast ook niet naar buiten gebracht zoals is bedoeld met dit systeem. Bovendien waren sommige elementen toe aan onderhoud.

De oplossing

Met de constructie die zich in de kerk bevond, konden wij prima verder werken. De katrollen zijn weer vrij gemaakt en lopen nu soepel. Het touw is vervangen door een Dyneema 4D lijnvoering. De mast zelf is een koolstof mast: zo stat er minimale druk op het lagersysteem en doorbuigt de mast niet van haar eigen gewicht. Er zit een aluminium mastbus omheen, waar kogellagers in zitten. Op deze manier is het mogelijk dat de mast kan draaien en gaat hij dan ook doordraaien wanneer de vlag erom heen dreigt te wikkelen.

Nieuwe Kerk

Ook bij de Nieuwe Kerk wikkelde de vlag eerder om de mast. Daarnaast was er ook slijtage en achterstallig onderhoud geconstateerd na een bezoek. De voet van de mast werd via een railsysteem in positie gehouden. Dit werkt door een beugel die haakt achter een T-profiel en op frictie. Door de druk die op de mast komt, is het mastprofiel niet bestand tegen de druk die op de voet van de mast komt. Daarom moest dit vervangen worden.

De oplossing

Holland Mast heeft de mastvoet met 200 mm ingekort en de beugel vervangen door een RVC bus met hieraan wielen die om het T-profiel geklemd zitten. Zo loopt het soepel.

Om te voorkomen dat de vlag weer om de mast heen gaat wikkelen, is er een bus gemaakt met hieraan een zogenaamd slinger gewicht. De bus is gevoerd met Delrin ringen. Een eigenschap van dit materiaal is dat dit zelf smerend is en redelijk soepel zal roteren.

De vlag is speciaal geconfectioneerd om een Dyneema 3D lijn en een gewicht in de vlag te laten lopen. Belangrijk bij deze oplossing is wel dat de vlag bij hoge windsnelheden gestreken moet worden.

Holland Mast heeft inmiddels al meer dan 30 jaar ervaring in speciale masten en het plaatsen op bijzondere locaties. Zo ook kerktorens. Heeft u een vraag of bent u benieuwd of uw locatie geschikt is voor een mast? We denken graag met u mee. U kunt ons contacten per mail of telefonisch.