Het mirakel van de Sarphatistraat

Het mirakel van de Sarphatistraat

Kent u dat? Op het moment dat u uw huis moet schilderen vallen ineens tientallen bedrijfsbussen van diverse schilderbedrijven op. Iets waar u daarvoor waarschijnlijk totaal geen oog voor had. Of die nieuwe schoenen die u onlangs hebt besteld. Plotseling lijkt het wel alsof iedereen ze draagt.

Het hierboven genoemde fenomeen noemt men selectieve perceptie. U kunt nou eenmaal niet alles bewust waarnemen. Stelt u zich voor hoe snel men dan overprikkelt raakt. Men neemt iets pas goed waar zodra hij er zelf mee te maken krijgt.

Hoe zit dat dan met vlaggen?

Vlaggen werken áltijd goed als eyecatcher. Niet voor niets gelden ze voor vrijwel elk bedrijf als het voornaamste visitekaartje. Dus bijna iedere persoon let hier bewust of minder bewust op. Toch werkt het binnen ons vakgebied precies hetzelfde. Wij zien ons werk en dat van onze concullega’s door heel Nederland. Overal staan masten en hangen vlaggen die onze aandacht trekken.

Ook wij ervaren selectieve perceptie

Bij de projecten die we zelf hebben gedaan kijken we altijd nog net een stukje beter. Zo komen we regelmatig door Amsterdam langs het luxe Hyatt Regency hotel aan de Sarphatistraat. Iedere keer valt ons de nette vlagvoering ter plaatse op. Aangezien het al enkele jaren terug is dat het hotel bij ons vlaggen heeft afgenomen, hadden wij het vermoeden dat ze inmiddels nieuwe vlaggen hebben besteld bij een andere leverancier. Van dichtbij is het voor ons onmiskenbaar: het zijn toch écht de vlaggen die in 2017 al bij ons zijn besteld!

Vlagvoering sinds 2018

De vlaggen voor het Hyatt Regency Amsterdam zijn bij de oplevering van het hotel in de masten gehesen. Dat moment is inmiddels al even geleden, de opening was namelijk op twintig mei 2018. Bij onze laatste waarneming hangen dezelfde vlaggen dus al vier jaar en één maand. Als wij die termijn afzetten tegen de gemiddelde levensduur van vlaggen van tussen de 3 en 6 maanden (bij dagelijkse vlagvoering) dan is dat echt een mirakel.

Holland Mast zorgde voor:

  • Schuine gevelmasten met roterende onderdelen om het wikkelen van de vlag om de mast te voorkomen
  • Twee dubbelzijdig geprinte vlaggen met tussendoek uitgevoerd in de huisstijl van het hotel met schuine broeking en extra gewicht, tegen het wikkelen om de mast
  • Confectie die volledig is afgestemd op de heersende windsterkte en –richting ter plaatse

Inspelen op de wind

In de Sarphatistraat in Amsterdam bestaan de meeste gebouwen uit vier of vijf bouwlagen. Straten met zo’n dichte en hoge bebouwing werken als een behoorlijke “windtunnel”. Aan een strak eindresultaat gaat een fase van testen en optimaliseren vooraf. Voordat de definitieve vlaggen geleverd zijn, wordt er met testvlaggen gekeken naar de dominante windrichting en windsterkte.

Representatieve vlagvoering

Op locatie zijn masten met roterende onderdelen in combinatie met maatwerk vlaggen gebruikt. Zo wordt voorkomen dat de vlag om de mast wikkelt. Dit is een proces van finetunen van de constructie en confectie. Zulke masten met antiwikkelfunctie zijn niet goedkoop. Het bedrag voor dergelijke masten ligt momenteel rond de € 3500,-. De lange levensduur van de vlaggen betekent echter een flinke verlaging van het totaal aan kosten.

Selectieve waarneming in vlaggen

Wellicht zijn vlaggen in uw selectieve perceptie opgenomen na het lezen van deze blog. Let u dan eens op de verschillende soorten vlaggen en masten in uw omgeving. Misschien realiseert u ook dat vlaggen ook uw representatieve uitstraling kunnen vergroten. Neemt u dan gerust contact op: samen gaan we dan op zoek naar een vergelijkbaar resultaat